Betalingsproces Helpper

Nieuwe betalingsproces Helpper

Om de uitbetalingen van de Helpper-vergoedingen sneller te laten verlopen, hebben we het betalingsproces verbeterd.
Vanaf maandag 18 november zullen we voortaan elke week (op maandagen) de prestaties verwerken in plaats van maandelijks (op de 8ste).
Hieronder vind je meer informatie over hoe dit nieuwe proces in zijn werk gaat. 

Prestaties ingegeven door budgethouder of coach

  • Ingave: De budgethouder of coach geeft een prestatie in.
  • Goedkeuring: De prestatie die een budgethouder of coach ingeeft, wordt meteen automatisch goedgekeurd.
  • Verwerking: De eerstvolgende maandag worden alle goedgekeurde prestaties die al plaatsvonden, verwerkt.
    💡Bij goedgekeurde maandprestaties is dit altijd de eerste maandag na het einde van die maand.
  • Uitbetaling: De helpper wordt ±8 kalenderdagen na verwerking uitbetaald.
    💡Dit is enkel indien we op deze dag het geld van de budgethouder ontvangen hebben.

Wil je graag zien hoe dit werkt? Bekijk hier enkele voorbeelden

undraw_develop_app_re_bi4i

Prestaties ingegeven door helpper

  • Ingave: De helpper geeft een prestatie in.
  • Goedkeuring: De budgethouder of coach heeft 7 kalenderdagen om een prestatie zelf (manueel) goed te keuren. 
    Na deze periode wordt een prestatie automatisch goedgekeurd.
  • Verwerking: De eerstvolgende maandag worden alle goedgekeurde prestaties die al plaatsvonden, verwerkt.
    💡Bij goedgekeurde maandprestaties is dit altijd de eerste maandag na het einde van die maand.
  • Uitbetaling: De helpper wordt ±8 kalenderdagen na verwerking uitbetaald.
    💡Dit is enkel indien we op deze dag het geld van de budgethouder ontvangen hebben.

Wil je graag zien hoe dit werkt? Voor manuele goedkeuring: klik hier.
                                                        Voor automatische goedkeuring: klik hier

undraw_application_t7bl
Het wekelijkse betalingsproces van Helpper

Veelgestelde vragen

Waarom is het betalingsproces aangepast?

We hebben naar jullie feedback geluisterd. Met dit nieuwe proces zorgen we ervoor dat de uitbetaling van de prestaties sneller verloopt en de helppers ook vaker uitbetaald kunnen worden. 

Worden er op 8 november nog prestaties verwerkt?

Ja! Het nieuwe wekelijkse betalingsproces start pas op maandag 18 november. Dit betekent dat we op 8 november, zoals gewoonlijk, de prestaties van oktober zullen verwerken en de assistenten rond 16 november zullen uitbetalen.

Ik geef enkel maandprestaties in. Hoe worden die verwerkt?

Als je enkel maandprestaties ingeeft, zal er uiteraard maar één verwerking per maand plaatsvinden in plaats van wekelijks.

Een goedgekeurde maandprestatie wordt verwerkt op de eerstvolgende maandag na het einde van die maand.

Voorbeeld: de maand november wordt verwerkt op maandag 2 december, met uitbetaling op 11 december.

 

 

Wat betekenen de verschillende statussen bij een prestatie?
  • Toegevoegd: Dit betekent dat je als helpper een prestatie hebt toegevoegd, maar die nog niet nagekeken is door de budgethouder.

  • Goedgekeurd: Dit betekent dat de  budgethouder de prestatie heeft nagekeken en goedgekeurd.

  • Afgekeurd: Dit betekent dat de budgethouder de prestatie heeft nagekeken en afgekeurd.

  • In verwerking: Dit betekent dat het betalingsproces is opgestart en we bezig zijn met het verwerken van je prestaties.

  • Vertraagd: Dit betekent dat we de betaling van de budgethouder niet tijdig hebben ontvangen, waardoor de uitbetaling van je prestaties vertraging heeft opgelopen.

  • Uitbetaald: Dit betekent dat de prestatie uitbetaald is aan de helpper.


 

Waarom gebeurt de uitbetaling ±8 kalenderdagen na verwerking?

Zodra wij de prestaties verwerken via domiciliëring, wordt het geld van de PVB/PAB-rekening van de budgethouder afgeschreven.

De bank begint vervolgens pas de volgende bankwerkdag (*) met de verwerking. Daarna heeft de bank nog 5 bankwerkdagen om te bevestigen of de betalingen succesvol zijn verwerkt. Door een weekend of feestdagen kan dit in de praktijk vaak neerkomen op een termijn van 8 kalenderdagen.

(*) Een bankwerkdag is elke werkdag, uitgezonderd weekends en feestdagen.

Hoe kan ik als budgethouder ervoor zorgen dat de prestaties tijdig worden goedgekeurd?
  • Als jij (of je coach) de prestaties ingeeft: deze worden automatisch goedgekeurd.

  • Als een helpper de prestaties ingeeft: wij raden aan om op zondagavond je profiel te controleren en eventuele openstaande prestaties goed te keuren, zodat ze op tijd kunnen worden verwerkt.

Hoe vaak ontvang ik als budgethouder een afrekening?
Je ontvangt zoals steeds een afrekening per verwerking, zodat je afrekening exact overeenkomt met het bedrag dat van je rekening wordt geïnd of online wordt betaald.
Hoe verloopt het betalingsproces met online betalen in plaats van domiciliëring?

Het proces blijft hetzelfde als bij verwerking met domiciliëring: alle goedgekeurde prestaties die in het verleden plaatsvonden, worden iedere maandag verwerkt. Je zal dan iedere maandag via e-mail een betaallink ontvangen.