Tewerkstellingsvormen voor PVB/PAB assistenten: deeleconomie, loondienst, interim en vrijwilligerswerk vergeleken.

Tewerkstellingsvormen voor PVB/PAB assistenten: deeleconomie, loondienst, interim en vrijwilligerswerk vergeleken.

3 min.
SHARE

Als houder van een PVB (persoonsvolgend budget) of een PAB (persoonlijk-assistentiebudget) kan je met het cashgedeelte van je budget je eigen zorg organiseren en financieren. Een niet onbelangrijke beslissing is hoe je die zorg en ondersteuning nu juist gaat aanpakken: op welke manier wil je als budgethouder of mantelzorger assistentie inzetten? Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden: deeleconomie, loondienst, interim en vrijwilligerswerk, of een combinatie van deze tewerkstellingsvormen. In deze blogpost lichten we die kort toe en bespreken we de voordelen, uitdagingen, administratieve lasten en kostenplaatje. Dat laatste tonen we aan met een tarief van €15 bruto per uur.

1. Tewerkstelling via de deeleconomie

De deeleconomie is een economisch systeem waarbij particulieren tot € 7.460 bruto (grensbedrag 2024) kunnen bijverdienen aan een gunstig belastingtarief van 10,7%.  Helpper is een deeleconomieplatform dat een betaalbare, kwalitatieve en flexibele oplossing biedt voor personen die extra hulp zoeken. 

Voordelen

  • Flexibiliteit: Helppers kunnen zelf kiezen welke taken ze uitvoeren en wanneer ze beschikbaar zijn​​​​.
  • Lage kosten: Naast het uurtarief betaal je enkel een kleine vaste werkingskost, wat het budgetvriendelijk maakt​​. Er zijn geen administratiekosten of inschrijvingskosten. Bovendien betaal je als budgethouder hetzelfde tarief op werkdagen, weekends en feestdagen.
  • Gemakkelijk op te starten: De aanmelding en het starten via de app zijn eenvoudig en snel geregeld​​.
  • Beschikbaarheid: Deeleconomieplatformen hebben vaak een groot aanbod van helppers.
  • Administratieve last: Het deeleconomieplatform regelt de meeste administratieve taken, zoals (uit)betalingen, verzekeringen​​ en het voorzien van de correcte VAPH-documentatie. De budgethouder dient enkel zelf de documenten te voorzien aan het VAPH. Zo is de administratieve last heel laag. 

Uitdagingen

  • Grensbedrag: Helppers mogen maximaal €7.460 per jaar verdienen. Het is als budgethouder natuurlijk wel mogelijk om meerdere helppers in te schakelen. 
  • Takenpakket: Helppers mogen geen professionele taken uitvoeren die een specifieke opleiding vereisen​​.

Voorbeeldberekening

  • Bruto budgethouder: €15 bruto/u + €2 werkingskost/u =  €17/u.
  • Netto helpper: Ongeveer €13,40/u na belasting (10,7% op inkomsten uit deeleconomie).

2. Tewerkstelling via een vrijwilligersorganisatie

Je kan als budgethouder een beroep doen op vrijwilligers. Je sluit als budgethouder een overeenkomst met een vrijwilligersorganisatie, die op haar beurt vrijwilligers aanbrengt. Vrijwilligerswerk biedt een kosteneffectieve manier om assistentie te krijgen. 

Voordelen

  • Kostenbesparend: Vrijwilligers krijgen enkel een onkostenvergoeding, waardoor dit de goedkoopste optie is​​.
  • Administratieve last: Vrijwilligerswerk vereist minder administratieve lasten, maar het is belangrijk om een duidelijk vrijwilligerscontract te hebben.

Uitdagingen

  • Beschikbaarheid: Vrijwilligers zijn vaak minder beschikbaar en kunnen niet dezelfde continuïteit bieden als betaalde krachten.
  • Geen verplichting: Vrijwilligers kunnen op elk moment stoppen, aangezien ze geen contractuele verplichtingen hebben. 
  • Grensbedrag: Vrijwilligers kunnen minder uren per maand werken door wettelijke limieten op de vergoeding.
  • Extra kosten: Vrijwilligersorganisaties kunnen soms bijkomende kosten aanrekenen zoals administratie- en verzekeringskosten.

Kostenplaatje

  • Bruto budgethouder: Onkostenvergoeding, afhankelijk van de afspraken maar doorgaans lager dan de andere vormen.
  • Netto vrijwilliger: Afhankelijk van de onkostenvergoeding, meestal een paar euro per uur.

3. Tewerkstelling via een sociaal secretariaat

Een persoonlijke assistent in loondienst werkt via een sociaal secretariaat met een arbeidscontract voor de budgethouder. In deze tewerkstelling hebben de budgethouder en assistent een werknemer-werkgeversrelatie. 

Voordelen

  • Stabiliteit: De werknemers hebben een vast inkomen en vaste uren, wat voor beide partijen zekerheid biedt.
  • Sociaal vangnet: Werknemers hebben recht op sociale zekerheid en andere werknemersvoordelen.

Uitdagingen

  • Minder flexibiliteit: De mogelijkheid om werktijden en taken aan te passen aan persoonlijke voorkeuren is beperkt.
  • Hoge kosten: Naast het brutoloon betaal je als werkgever sociale bijdragen (ongeveer 35%) en andere kosten, zoals patronale bijdragen, vakantiegeld en eindejaarspremies.
  • Administratieve last: Er moeten arbeidsovereenkomsten worden opgesteld en er moet rekening worden gehouden met loonadministratie (vakantie- en ziektedagen doorgeven,...)  en sociale bijdragen. Voor administratie die het sociaal secretariaat kan overnemen (bijvoorbeeld bestelling en berekening maaltijdcheques), worden extra kosten aangerekend. 

Voorbeeldberekening

  • Bruto budgethouder: €15 bruto/u + sociale bijdragen (ongeveer 35%) = €20,25/u.
  • Netto werknemer: Ongeveer €9/u-€10/u, afhankelijk van persoonlijke situatie van de assistent (burgerlijke staat, kinderen ten laste,...) waarmee rekening wordt gehouden met de berekening van de belastingen.

4. Tewerkstelling via een interim kantoor

Via een interimkantoor kan je als budgethouder voor een korte of lange periode een uitzendkracht tijdelijk aanwerven. Het interimkantoor treedt op als werkgever van de uitzendkracht.

Voordelen

  • Flexibiliteit: Een interimkantoor kan tijdelijke krachten snel inzetten voor specifieke periodes of taken.
  • Geen langdurige verbintenissen: Je kan een assistent inhuren voor kortere periodes zonder langdurige verplichtingen.
  • Werving: Interimkantoren hebben doorgaans een breed netwerk van kandidaten en verzorgen de werving en selectie.

Uitdagingen

  • Minder flexibiliteit: De mogelijkheid om werktijden en taken aan te passen aan persoonlijke voorkeuren is beperkt.
  • Hogere kosten: Interimbureaus rekenen vaak een extra marge bovenop het uurloon van de assistent. Dit kan tot ongeveer 30% - 40% zijn.
  • Minder continuïteit: Door de tijdelijke aard kan er een gebrek aan continuïteit zijn in de zorg.
  • Administratieve last: Het interimbureau neemt een deel van de administratie uit handen, maar er blijven nog steeds enkele taken bij jou als budgethouder liggen.

Kostenplaatje

  • Bruto budgethouder: €15 bruto/u + bureaukosten (ongeveer 30% - 40%), totaal €21 per uur.
  • Netto uitzendkracht: Ongeveer €9 tot €10 per uur, afhankelijk van de kosten die door het interimbureau in rekening worden gebracht.

Conclusie

Voor PVB- en PAB-budgethouders biedt de deeleconomie een slimme, flexibele en kosteneffectieve oplossing voor het organiseren van zorg en ondersteuning, met minimale administratieve lasten en maximale beschikbaarheid van helppers.