Terug naar boven

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Misschien hebben we het antwoord al voor je!

Neem een kijkje in onze veelgestelde vragen en ontdek snel de informatie die je zoekt.
Niet gevonden wat je zocht?  Neem dan contact met ons op

Veelgestelde vragen

Starten met Helpper

Helppers zijn particulieren vanaf 18 jaar die in hun vrije tijd graag hulp willen bieden in hun buurt.

  • Veel helppers hebben ervaring in de zorgsector of hebben eerder voor een dierbare gezorgd.
  • Maar ervaring is niet vereist: in ieder van ons zit een helpper!

 

Budgethouders zijn personen die via het VAPH (Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap) een budget ontvangen om hun eigen zorg, of die van hun kind met een fysieke of mentale handicap, te organiseren en financieren.

Er zijn twee types budgetten:

Budgethouders kunnen via Helpper het cashgedeelte van hun PVB/PAB gebruiken om extra ondersteuning in te schakelen of hun mantelzorgers te vergoeden.

Bij Helpper onderscheiden we vier categorieën taken:

  1. Klussen binnen- en buitenshuis (bv. tuinonderhoud, kleine herstellingen)
  2. Assistentie bij ADL (bv. koken, boodschappen)
  3. Begeleiding bij activiteiten en vervoer (bv. uitstapjes, doktersbezoeken, administratie)
  4. Gezelschap, oppas en toezicht (bv. babysit, samen een activiteit doen)

Medische taken of taken waarvoor een opleiding vereist is, zijn niet mogelijk via Helpper. 

Ja, dat kan zeker. Bij Helpper mag je een hulpvraag plaatsen voor iemand anders, bijvoorbeeld een ouder, partner of familielid. Je hoeft dus zelf niet op het adres te wonen waar de hulp nodig is.

Tijdens het aanmaken van de hulpvraag geef je gewoon aan voor wie de hulp bedoeld is en op welk adres deze persoon woont. Zo kunnen we zorgen voor een passende match in de buurt van die locatie.

👉 Tip: overleg indien mogelijk ook met de persoon voor wie je hulp zoekt, zodat de samenwerking met de helpper vlot en persoonlijk kan verlopen.

Ga naar het Helpper Assistent platform en maak een profiel aan als budgethouder.
Na je inschrijving kan je je profiel ook perfect beheren via de Helpper-app.

Download de Helpper-app via de App Store of Play Store en maak je profiel aan.

Je schrijft je in nadat je via e-mail een uitnodiging krijgt van je budgethouder. Een assistent is iemand die de budgethouder al zelf kent, zoals een mantelzorger of familielid. Het is dus aan de budgethouder om vanuit het profiel een assistent uit te nodigen. 

In het kort:

  1. De budgethouder nodigt je uit.
  2. Je ontvangt een e-mail met een uitnodiging om je inschrijving te voltooien.
  3. Je volgt de stappen in de uitnodiging om als assistent aan de slag te gaan.

Iedereen vanaf 18 jaar kan helpper worden. Ervaring in de zorg is niet vereist, maar enthousiasme, motivatie en betrouwbaarheid zijn essentieel.

Als Helpper werk je als particulier onder het statuut van de deeleconomie, wat betekent dat je op een fiscaal voordelige manier kan bijverdienen.

Dan kan je die persoon (familielid, mantelzorger, vriend, ...) via Helpper uitnodigen en vergoeden. Hoe doe je dit?

  • Meld je aan op je profiel.
  • Voeg de personen toe met wie je wil samenwerken en nodig ze uit.
  • De betrokken personen ontvangen een e-mail om zich in te schrijven.

Om hulp te vinden via Helpper schrijf je je eerst in en maak je een profiel aan. Eens je ingeschreven bent:

  • Maak je een hulpvraag aan.
  • Stuur je de hulpvraag uit naar helppers met wie je wil samenwerken.
  • De helppers krijgen een melding en geven aan of ze hierbij kunnen helpen.
  • Maak kennis met geïnteresseerde helppers en stel je al je vragen via de chatfunctie.
  • Start een samenwerking na een positieve kennismaking.

 

Je downloadt eerst de Helpper-app via de App Store of Google Play. Eens je de app gedownload hebt:

  • Maak je een profiel aan en geef je aan met welke taken je wil helpen.
  • Duid je je beschikbaarheden aan en vul je je ervaring in.
  • Zet je je meldingen aan en krijg je een seintje wanneer een hulpvraag aansluit bij je profiel.
  • Laat je weten of je beschikbaar bent en stel je je kandidaat.
  • Start je een samenwerking na een succesvolle kennismaking.

 

Elke helpper doorloopt een screening om de betrouwbaarheid te garanderen.

  1. Controle van profielgegevens: persoonlijke info, profielfoto en beschrijving.
  2. Steekproefsgewijze telefonische screening door onze medewerkers.

Betalingen

Alle betalingen gebeuren enkel via het Helpper-platform:

  • Wekelijkse of maandelijkse verwerking van goedgekeurde prestaties.
  • Betaling gebeurt automatisch via domiciliëring of online overschrijving.
  • De helppers ontvangen hun vergoeding op hun bankrekening.

Meer over betalingen bij Helpper.

Nee, betalingen moeten altijd via Helpper verlopen.

  • Onderlinge betalingen worden beschouwd als zwartwerk en fiscale fraude.
  • Wettelijk verplicht: Alle prestaties moeten via het deeleconomieplatform (Helpper) verwerkt worden.

Dit hangt af van het uurtarief dat je selecteert.

In het kort:
  • Uurtarief (tot €50/u).
  • Servicebijdrage van 12% op het prestatiebedrag (= aantal uren + uurtarief)
  • BTW op de servicebijdrage (21%).


Voorbeeld:

  • Je helpper werkt 10 uur aan €15/u.

  • Prestatiebedrag = €150.
  • Servicebijdrage (12%) = €18.
  • BTW op servicebijdrage (21%) = €3,78.
  • Totale kost voor de budgethouder = €171,78.

Betalingen verlopen bij Helpper via:

  • Domiciliëring
  • Online betaling

Alle transacties verlopen via het platform, zodat alles correct en veilig wordt verwerkt.

Meer over de betalingen bij Helpper.

Je nettovergoeding hangt af van het uurtarief en het aantal uren dat je werkt.

Voorbeeld:

  • Je werkt 10 uur aan €15/u.

  • Totale kost budgethouder: €171,78.
  • Belasting deeleconomie (10,7%) = €18,38.
  • Nettovergoeding = €131,62.

Helpper betaalt de vergoedingen uit op woensdagen. Afhankelijk van je bank, of feestdagen en weekends, staat de vergoeding max 2 dagen later op je rekening. Of je prestatie mee verwerkt is, hangt af van:

  • de datum waarop je de prestatie hebt uitgevoerd.
  • de datum waarop je de prestatie hebt toegevoegd.
  • de status van de prestatie.
Meer over de uitbetalingsprocedure

Als een automatische inning mislukt, kan de uitbetaling vertraging oplopen.

Wat gebeurt er bij een mislukte betaling?
  • De betaling wordt opnieuw uitgevoerd.
  • Helpper contacteer de budgethouder of hulpvrager 
  • Bij herhaalde problemen kunnen er administratieve kosten in rekening gebracht worden.

Lees hier de aanmaningsprocedure

Nee, dit kan alleen als dit onderling afgesproken wordt. Met transportkosten (of kilometervergoeding) bedoelen we ook de afstand die afgelegd wordt tijdens de gepresteerde uren. 

  • Korte trajecten (tot 5 km): Transportkosten zijn gedekt door het uurtarief.
  • Langere trajecten: Onderling kunnen afspraken gemaakt worden.  

Ter info: de actuele kilometervergoeding vind je steeds op de website van het FOD.

Nee, woon-werkverkeer wordt niet standaard vergoed via Helpper.

  • De gewerkte uren tellen vanaf aankomst op de afgesproken locatie tot vertrek.
  • Onderlinge afspraken zijn mogelijk, maar niet verplicht.

Contact en hulp

Je kan Helpper op verschillende manieren bereiken:

📞 Telefonisch: 03 361 39 30
📧 E-mail: hello@helpper.be

Naar de contactpagina

  1. Herstart je apparaat en controleer of de nieuwste versie van de app geïnstalleerd is.
  2. Test op een ander toestel of browser om te zien of het probleem blijft bestaan.
  3. Contacteer ons zodat wij dit kunnen bekijken.

Vermeld bij je melding zoveel mogelijk details (zo vinden we snel een oplossing) zoals:

  • Apparaattype (smartphone, tablet, computer).
  • Besturingssysteem (iOS, Android, Windows, macOS).
  • Beschrijving van het probleem en eventuele foutmeldingen.
  1. Ga naar de aanmeldpagina.
  2. Klik op ‘Wachtwoord vergeten?’.
  3. Vul je e-mailadres in en druk op ‘Wachtwoord wijzigen’.
  4. Ga naar je mailbox (bekijk ook zeker je spamfolder).
  5. Open de e-mail van Helpper en volg de instructies om je wachtwoord opnieuw in te stellen.
  1. Meld je aan op je profiel.
  2. Ga naar ‘Mijn profiel’.
  3. Wijzig je gegevens en sla de aanpassingen op.
  1. Klik op de drie puntjes bovenaan in het chatgesprek.
  2. Selecteer ‘Probleem melden’.
  3. Neem contact op met Helpper om dit te bespreken.

Wat gebeurt er na je melding?

  • Helpper beoordeelt het bericht en onderzoekt of het onze gedragsregels schendt.
  • Indien nodig nemen we uiteraard passende maatregelen.

Geen probleem!
Je kan de volledige lijst met veelgestelde vragen bekijken voor meer informatie.

Heb je een persoonlijke of complexe vraag? Neem gerust contact met ons op 
We helpen je graag verder via telefoon, mail of chat.

Nadat je gevraagd hebt om je profiel te verwijderen, verwerken wij dit binnen 5 werkdagen.
Eens we je profiel verwijderd hebben, kan je deze niet meer activeren. Als je in de toekomst opnieuw gebruik wil maken van Helpper, moet je een nieuwe profiel aanmaken. 
Na het verwijderen van je profiel stopt het merendeel van de communicatie. Je kan echter nog e-mails ontvangen die betrekking hebben op prestaties die je hebt ingevoerd vóór het verwijderen van je profiel.
Om je profiel te verwijderen, surf je naar deze pagina. 

Deeleconomie

Een helpper werkt als particulier via de deeleconomie. Dit betekent dat je geen zelfstandige, werknemer, vrijwilliger of flexi-jobber bent.

In 2025 kan je als particulier tot €7.700 bruto per jaar bijverdienen via de deeleconomie.

  • Dit bedrag wordt belast aan 10,7%.
  • Zolang je onder het grensbedrag blijft, heeft dit geen invloed op andere inkomsten.

Ja, werknemers die contractueel half- of voltijds werken, kunnen via Helpper bijverdienen.
Let op: Als je arbeidsovereenkomst tijdelijk geschorst is (bv. tijdskrediet), moet je eerst je uitbetalingsinstelling raadplegen. Meer info lees je hier. 

Ja, gepensioneerden kunnen bijverdienen via Helpper.

  • Je inkomsten uit de deeleconomie hebben geen impact op je pensioenrechten, zolang je onder het grensbedrag blijft.
  • Ons advies? Check altijd eerst met de pensioenlijn of je mag bijverdienen. Elke situatie is namelijk anders.

Let op: ben je niet volledig gepensioneerd en ontvang je naast je pensioen nog andere uitkeringen of tegemoetkomingen? Raadpleeg altijd eerst je uitbetalingsinstelling!

Ja, maar je moet eerst toestemming vragen aan je uitbetalingsinstelling.

  • Elke uitkering heeft andere voorwaarden.
  • Vraag info bij je mutualiteit, RVA of OCMW.
  • Als je toestemming hebt, kan je onder de deeleconomie werken.

Lees hier de regels voor uitkeringsgerechtigden

Ja, als student kan je via Helpper bijverdienen. Je inkomsten via de deeleconomie tellen niet mee voor je contingent.
Let op: je bijverdienste kan invloed hebben op het belastingvoordeel van je ouders. Meer info over bijverdienen als student.

Ja, zelfstandigen kunnen via Helpper bijverdienen. Het is wel belangrijk dat je activiteiten via Helpper niet dezelfde activiteiten zijn als je hoofdberoep.

Voorbeeld:
  • Een zelfstandige tuinman mag via Helpper hulp bieden bij vervoer.
  • Een zelfstandige loodgieter mag niet als loodgieter aan de slag gaan via Helpper.

Ja, een bijverdienste via de deeleconomie kan gecombineerd worden met een flexi-job.

  • De twee statuten staan los van elkaar en hebben verschillende fiscale regels.
  • Je inkomsten uit de deeleconomie worden apart belast aan 10,7%

Ja, maar er zijn bepaalde voorwaarden:

  • Niet gelijktijdig: Je mag niet tegelijkertijd in loondienst en via de deeleconomie werken voor dezelfde budgethouder binnen hetzelfde jaar. Je kan bijvoorbeeld eerst zes maanden werken loondienst of als vrijwilliger en vervolgens de overeenkomst beëindigen. De laatste zes maanden werk je dan via de deeleconomie.
  • Verschillende takenpakket: De taken moeten verschillen per statuut.
⚠️ Let op: Dit advies is gebaseerd op de informatie die we momenteel hebben. Omdat persoonlijke en fiscale omstandigheden verschillen, raden we altijd aan je situatie te bespreken met de betrokken instanties.

De deeleconomie maakt het mogelijk voor particulieren om diensten aan te bieden aan andere particulieren tegen een gunstig belastingtarief van 10,7%.
Helpper is erkend door de Belgische overheid als deeleconomieplatform.

Het belastingtarief van 10,7% wordt berekend op het totale bedrag dat de budgethouder of hulpvrager betaalt (uurtarief + servicebijdrage 12%). 

Voorbeeld:

  • Uurtarief: €15/u
  • Prestatiebedrag (uurtarief + aantal uren): €15/u
  • Servicebijdrage (12%): €1,80/u
  • BTW op servicebijdrage: €0,38/u
  • Totale kost voor de budgethouder: €17,18/u
  • Belasting (10,7%) op €17,18/u = €1,84/uur
  • Nettovergoeding: €13,16/u
Lees hier meer over belastingen binnen de deeleconomie.

Zolang je onder het grensbedrag blijft (€7.700 bruto in 2025), heeft dit geen invloed op je belastingen. Je ontvangt in maart een fiscale fiche en Helpper geeft je inkomsten automatisch door aan de FOD Financiën.

Ja, je moet je inkomsten uit de deeleconomie aangeven op je belastingbrief. Dit moet je ook doen als je onder het grensbedrag blijft.
Je geeft de inkomsten in op je belastingbrief bij:

  • Vak XV, deel 2, rubriek B1.
  • Code 460: Bruto-inkomsten.
  • Code 461: Bedrijfsvoorheffing 

Als je je aangifte online indient, zijn deze gegevens vooral ingevuld. 

Als je meer dan €7.700 per jaar bijverdient via de deeleconomie, heeft dit gevolgen:

  • Je inkomsten worden belast als beroepsinkomen (33%) in plaats van 10,7%. 
  • Het tarief van 33% geldt op het volledige bedrag, niet alleen het bedrag dat je te veel verdient hebt.
  • De overheid kan je activiteit als een bijberoep beschouwen, met extra verplichtingen.

Hulp bieden

Bij Helpper onderscheiden we vier categorieën taken:

  1. Klussen binnen- en buitenshuis (bv. tuinonderhoud, kleine herstellingen)
  2. Assistentie bij ADL (bv. koken, boodschappen)
  3. Begeleiding bij activiteiten en vervoer (bv. uitstapjes, doktersbezoeken, administratie)
  4. Gezelschap, oppas en toezicht (bv. babysit, samen een activiteit doen)

Medische taken of taken waarvoor een opleiding vereist is, zijn niet mogelijk via Helpper. 

Download de Helpper-app via de App Store of Play Store en maak je profiel aan.

Iedereen vanaf 18 jaar kan helpper worden. Ervaring in de zorg is niet vereist, maar enthousiasme, motivatie en betrouwbaarheid zijn essentieel.

Als Helpper werk je als particulier onder het statuut van de deeleconomie, wat betekent dat je op een fiscaal voordelige manier kan bijverdienen.

Zowel helppers als assistenten bieden ondersteuning, maar het verschil zit in de manier waarop ze verbonden zijn met de budgethouder:

  • Assistent: iemand uit het persoonlijke netwerk van de budgethouder die de budgethouder zelf toevoegt via het platform om samen te werken. Dit zijn mantelzorgers, vrienden, kennissen of andere familieleden. 
  • Helpper: iemand uit de Helpper-community die via de Helpper-app hulp aanbiedt aan mensen in de buurt.

Je downloadt eerst de Helpper-app via de App Store of Google Play. Eens je de app gedownload hebt:

  • Maak je een profiel aan en geef je aan met welke taken je wil helpen.
  • Duid je je beschikbaarheden aan en vul je je ervaring in.
  • Zet je je meldingen aan en krijg je een seintje wanneer een hulpvraag aansluit bij je profiel.
  • Laat je weten of je beschikbaar bent en stel je je kandidaat.
  • Start je een samenwerking na een succesvolle kennismaking.

 

Een helpper werkt als particulier via de deeleconomie. Dit betekent dat je geen zelfstandige, werknemer, vrijwilliger of flexi-jobber bent.

In 2025 kan je als particulier tot €7.700 bruto per jaar bijverdienen via de deeleconomie.

  • Dit bedrag wordt belast aan 10,7%.
  • Zolang je onder het grensbedrag blijft, heeft dit geen invloed op andere inkomsten.

Ja, werknemers die contractueel half- of voltijds werken, kunnen via Helpper bijverdienen.
Let op: Als je arbeidsovereenkomst tijdelijk geschorst is (bv. tijdskrediet), moet je eerst je uitbetalingsinstelling raadplegen. Meer info lees je hier. 

Ja, gepensioneerden kunnen bijverdienen via Helpper.

  • Je inkomsten uit de deeleconomie hebben geen impact op je pensioenrechten, zolang je onder het grensbedrag blijft.
  • Ons advies? Check altijd eerst met de pensioenlijn of je mag bijverdienen. Elke situatie is namelijk anders.

Let op: ben je niet volledig gepensioneerd en ontvang je naast je pensioen nog andere uitkeringen of tegemoetkomingen? Raadpleeg altijd eerst je uitbetalingsinstelling!

Ja, maar je moet eerst toestemming vragen aan je uitbetalingsinstelling.

  • Elke uitkering heeft andere voorwaarden.
  • Vraag info bij je mutualiteit, RVA of OCMW.
  • Als je toestemming hebt, kan je onder de deeleconomie werken.

Lees hier de regels voor uitkeringsgerechtigden

Ja, als student kan je via Helpper bijverdienen. Je inkomsten via de deeleconomie tellen niet mee voor je contingent.
Let op: je bijverdienste kan invloed hebben op het belastingvoordeel van je ouders. Meer info over bijverdienen als student.

Ja, zelfstandigen kunnen via Helpper bijverdienen. Het is wel belangrijk dat je activiteiten via Helpper niet dezelfde activiteiten zijn als je hoofdberoep.

Voorbeeld:
  • Een zelfstandige tuinman mag via Helpper hulp bieden bij vervoer.
  • Een zelfstandige loodgieter mag niet als loodgieter aan de slag gaan via Helpper.

Ja, een bijverdienste via de deeleconomie kan gecombineerd worden met een flexi-job.

  • De twee statuten staan los van elkaar en hebben verschillende fiscale regels.
  • Je inkomsten uit de deeleconomie worden apart belast aan 10,7%

Elke helpper doorloopt een screening om de betrouwbaarheid te garanderen.

  1. Controle van profielgegevens: persoonlijke info, profielfoto en beschrijving.
  2. Steekproefsgewijze telefonische screening door onze medewerkers.

Je nettovergoeding hangt af van het uurtarief en het aantal uren dat je werkt.

Voorbeeld:

  • Je werkt 10 uur aan €15/u.

  • Totale kost budgethouder: €171,78.
  • Belasting deeleconomie (10,7%) = €18,38.
  • Nettovergoeding = €131,62.

Helpper betaalt de vergoedingen uit op woensdagen. Afhankelijk van je bank, of feestdagen en weekends, staat de vergoeding max 2 dagen later op je rekening. Of je prestatie mee verwerkt is, hangt af van:

  • de datum waarop je de prestatie hebt uitgevoerd.
  • de datum waarop je de prestatie hebt toegevoegd.
  • de status van de prestatie.
Meer over de uitbetalingsprocedure

Over Helpper

Helpper is een erkend deeleconomieplatform dat personen die hulp nodig hebben, verbindt met betrouwbare helppers in hun buurt.

Wie zijn deze personen?

  • Budgethouders met een PVB/PAB die hun mantelzorgers willen vergoeden of extra helpende handen zoeken.
  • Mantelzorgers die ondersteuning zoeken om hun zorgtaken te verlichten.
  • Zorgprofessionals die hun cliënten willen doorverwijzen naar extra hulp.
  • Helppers die graag bijverdienen door anderen te helpen
  • Ouderen die extra hulp zoeken om langer zelfstandig thuis te wonen.

Helpper wil personen die af en toe extra hulp zoeken, hun mantelzorgers of professionals uit de zorgsector ondersteunen door:

  • Praktische hulp toegankelijk te maken voor iedereen.
  • Mantelzorgers te ontlasten door hen flexibele ondersteuning te bieden.
  • De zorgsector te versterken door samenwerking met informele zorgverleners.

We geloven in een inclusieve en zorgzame samenleving waar mensen elkaar helpen op een eenvoudige en veilige manier.

Helpper is er om voor verschillende doelgroepen een oplossing te bieden:

  • Budgethouders: personen met een Persoonsvolgend Budget (PVB) of Persoonlijk-Assistentiebudget (PAB) die extra ondersteuning willen organiseren of hun mantelzorgers willen vergoeden voor hun waardevolle hulp.
  • Mantelzorgers: personen die zorg dragen voor een familielid met een handicap of een ouder en extra hulp zoeken, zodat de zorg draaglijker blijft. 
  • Helppers: iedereen vanaf 18 jaar die anderen wil helpen en een bijverdienste zoekt. 
  • Ouderen: personen die het nét wat makkelijker willen of extra hulp zoeken om zelfstandig langer thuis te wonen.

Ja, dat kan zeker. Bij Helpper mag je een hulpvraag plaatsen voor iemand anders, bijvoorbeeld een ouder, partner of familielid. Je hoeft dus zelf niet op het adres te wonen waar de hulp nodig is.

Tijdens het aanmaken van de hulpvraag geef je gewoon aan voor wie de hulp bedoeld is en op welk adres deze persoon woont. Zo kunnen we zorgen voor een passende match in de buurt van die locatie.

👉 Tip: overleg indien mogelijk ook met de persoon voor wie je hulp zoekt, zodat de samenwerking met de helpper vlot en persoonlijk kan verlopen.

Helpper is beschikbaar in heel Vlaanderen en Brussel.

Helpper voldoet aan de Europese GDPR-wetgeving om de privacy van gebruikers te beschermen.

  • Je gegevens worden veilig opgeslagen en niet gedeeld met derden zonder toestemming.
  • Je kan op elke moment je gegevens en profiel laten verwijderen.

Lees onze privacy policy

Bij inschrijving vragen we enkele persoonsgegevens, waaronder:

  • IBAN: Nodig voor verwerking van betalingen
  • Rijksregisternummer: Wettelijk verplicht voor de verwerking binnen de deeleconomie en opmaak VAPH-overeenkomst.
  • Adresgegevens: Om te weten in welke buurt je hulp zoekt of wilt bieden.

Meer over gegevensverwerking bij Helpper

Helpper voorziet automatisch een verzekering voor aansprakelijkheid en ongevallen via AG Insurance.

  • Burgerlijke aansprakelijkheid: Dekking bij schade aan derden.
  • Ongevallenverzekering: Dekking bij lichamelijke ongevallen tijdens een opdracht.

Bekijk de Helpper-verzekeringspolicy

Je kan Helpper op verschillende manieren bereiken:

📞 Telefonisch: 03 361 39 30
📧 E-mail: hello@helpper.be

Naar de contactpagina

PVB/PAB

Ga naar het Helpper Assistent platform en maak een profiel aan als budgethouder.
Na je inschrijving kan je je profiel ook perfect beheren via de Helpper-app.

Je schrijft je in nadat je via e-mail een uitnodiging krijgt van je budgethouder. Een assistent is iemand die de budgethouder al zelf kent, zoals een mantelzorger of familielid. Het is dus aan de budgethouder om vanuit het profiel een assistent uit te nodigen. 

In het kort:

  1. De budgethouder nodigt je uit.
  2. Je ontvangt een e-mail met een uitnodiging om je inschrijving te voltooien.
  3. Je volgt de stappen in de uitnodiging om als assistent aan de slag te gaan.

Zowel helppers als assistenten bieden ondersteuning, maar het verschil zit in de manier waarop ze verbonden zijn met de budgethouder:

  • Assistent: iemand uit het persoonlijke netwerk van de budgethouder die de budgethouder zelf toevoegt via het platform om samen te werken. Dit zijn mantelzorgers, vrienden, kennissen of andere familieleden. 
  • Helpper: iemand uit de Helpper-community die via de Helpper-app hulp aanbiedt aan mensen in de buurt.

Dan kan je die persoon (familielid, mantelzorger, vriend, ...) via Helpper uitnodigen en vergoeden. Hoe doe je dit?

  • Meld je aan op je profiel.
  • Voeg de personen toe met wie je wil samenwerken en nodig ze uit.
  • De betrokken personen ontvangen een e-mail om zich in te schrijven.

Ja, maar er zijn bepaalde voorwaarden:

  • Niet gelijktijdig: Je mag niet tegelijkertijd in loondienst en via de deeleconomie werken voor dezelfde budgethouder binnen hetzelfde jaar. Je kan bijvoorbeeld eerst zes maanden werken loondienst of als vrijwilliger en vervolgens de overeenkomst beëindigen. De laatste zes maanden werk je dan via de deeleconomie.
  • Verschillende takenpakket: De taken moeten verschillen per statuut.
⚠️ Let op: Dit advies is gebaseerd op de informatie die we momenteel hebben. Omdat persoonlijke en fiscale omstandigheden verschillen, raden we altijd aan je situatie te bespreken met de betrokken instanties.

Het Persoonsvolgend Budget (PVB) is een budget van het VAPH voor meerderjarige personen met een erkende handicap.

  • Met een PVB kunnen mensen hun zorg en ondersteuning zelf organiseren.
  • Je kan het cashgedeelte van je budget gebruiken om een helpper in te schakelen of je netwerk te vergoeden.
  • Helpper voorziet alle nodige VAPH-documenten. 

Het Persoonlijke-assistentiebudget (PAB) is een budget van het VAPH voor ouders van minderjarige kinderen met een erkende handicap.

  • Ouders kunnen hiermee zelf de zorg en ondersteuning voor hun kind organiseren.
  • Het cashgedeelte van het PAB kan gebruikt worden om een helpper in te schakelen of mantelzorgers, zoals grootouders, te vergoeden.
  • Helpper voorziet alle nodige VAPH-documenten.

Helpper voorziet de volgende documenten voor budgethouders:

  • PVB/PAB-overeenkomst: Beschikbaar op je profiel onder ‘Documenten’ na inschrijving. Dit moet je indienen bij het VAPH om je samenwerking met Helpper te starten.
  • Afrekening: Beschikbaar in je profiel onder ‘Documenten’. Dit dient als bewijs voor het VAPH over je gemaakte kosten.

Volg deze stappen om je Helpper-overeenkomst correct in te voeren:

  1. Selecteer als overeenkomsttype: Natuurlijke- of rechtspersoon.
  2. Vul de naam in: Helpper N.V.
  3. Voeg het ondernemingsnummer van Helpper toe: 0673790011

Heb je vragen over het VAPH-portaal of je dossier bij het VAPH? Contacteer het VAPH of je bijstandsorganisatie.

Ja, het is mogelijk om de rol van budgethouder (PVB/PAB) te combineren met een activiteit via de deeleconomie.

  • Beide ouders kunnen zich als assistent laten vergoeden via Helpper.
  • Je hoeft als ouder geen afstand te doen van het budgethouderschap.

Ja, dit is mogelijk. Onze aansprakelijkheids- en ongevallenverzekeringen zijn wereldwijd geldig voor Belgische inwoners die tijdelijk buiten België reizen.

 

Verzekering

Helpper voorziet automatisch een verzekering voor aansprakelijkheid en ongevallen via AG Insurance.

  • Burgerlijke aansprakelijkheid: Dekking bij schade aan derden.
  • Ongevallenverzekering: Dekking bij lichamelijke ongevallen tijdens een opdracht.

Bekijk de Helpper-verzekeringspolicy

Ja, dit is mogelijk. Onze aansprakelijkheids- en ongevallenverzekeringen zijn wereldwijd geldig voor Belgische inwoners die tijdelijk buiten België reizen.

 

Heb je nog vragen?

Kan je het antwoord niet vinden? Neem dan contact met ons op.