informatief artikel
Alles wat je wil weten over het Persoonsvolgend Budget (PVB)
Inleiding
Het Persoonsvolgend Budget (PVB) is een financieel hulpmiddel voor volwassenen met een handicap. Met dit budget kunnen zij zelf bepalen hoe ze hun zorg en ondersteuning organiseren.
In dit artikel ontdek je wat een PVB is en wie er recht op heeft, hoe je een PVB aanvraagt en nog zo veel meer.

Inhoud
- Wat is het Persoonsvolgend budget (PVB)?
- Wie komt in aanmerking voor een PVB?
- Hoe vraag je een PVB aan?
- Hoe kan je het PVB besteden?
- Wat kan je betalen met een PVB?
- PVB beheren: administratieve verplichtingen en ondersteuning
- Slimme combinaties: welke vergoedingen kan je naast PVB krijgen?
- Conclusie: meer controle over je zorg
Wat is het Persoonsvolgend budget (PVB)?
Het Persoonsvolgend Budget (PVB) is een individueel budget van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH). Dit bedrag wordt toegekend aan volwassenen die erkend zijn als persoon met een handicap die nood hebben aan ondersteuning.
Belangrijkste kenmerken:
- Specifiek voor volwassenen (18+).
- Aanvragen kan vanaf 17 jaar, zodat je budget tijdig beschikbaar is.
- Te gebruiken voor assistentie, dagbesteding, woonondersteuning en meer. En dit bij je eigen netwerk, vrijwilligersorganisaties, individuele begeleiders, professionele zorgverleners of door het VAPH vergunde zorgaanbieders.
- Beheer mogelijk via cashbudget, vouchers of een combinatie.
Waarom een PVB?
Dankzij het PVB kunnen personen met een handicap zelf beslissen hoe ze hun zorg en ondersteuning organiseren. Dit zorgt voor meer autonomie, keuzevrijheid en flexibiliteit.
Meer informatie: VAPH – Wat is het PVB?

Wie komt in aanmerking voor een PVB?
- Leeftijd: Je moet minstens 18 jaar zijn, maar je kan de aanvraagprocedure starten vanaf 17 jaar.
- Handicap: Je moet officieel erkend zijn als persoon met een handicap.
- Woonplaats: Je moet in Vlaanderen of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen.
- Leeftijdsgrens eerste aanvraag: Je mag nog geen 65 jaar zijn wanneer je voor de eerste keer ondersteuning aanvraagt.
Meer details over de voorwaarden vind je hier: VAPH – Voorwaarden

Hoe vraag je een PVB aan?
Een PVB aanvragen verloopt in twee stappen:
1. Ondersteuningsnood laten vaststellen
- Een erkend Multidisciplinair Team (MDT) stelt je zorgbehoefte vast.
- Zij maken een ondersteuningsplan persoonsvolgend budget (OP PVB) op.
2. Aanvraag indienen bij het VAPH
- Je dient de aanvraag in bij het VAPH.
- Je aanvraag wordt beoordeeld op noodzaak en prioriteit.
Bij goedkeuring wordt je op de wachtlijst geplaatst als er geen onmiddellijk budget beschikbaar is.
Hoe kan je het PVB besteden?
1. Cash
- Je beheert het budget zelf met en kiest je zorgverleners.
- Dit geeft meer flexibiliteit, maar vraagt iets meer administratie.
- Meer info
2. Voucher
- Het VAPH betaalt rechtstreeks aan erkende zorgaanbieders.
- Dit is minder administratief werk, maar je bent gebonden aan erkende diensten.
- Meer info
3. Combinatie
- Je kan cash en vouchers combineren
- Dit zorgt voor extra flexibiliteit.
Wat kan je betalen met een PVB?
- Persoonlijke assistentie (bijv. een helpper).
- De hulp die je mantelzorgers bieden met een vergoeding via de deeleconomie.
- Zorg in een erkende voorziening (dagbesteding, woonondersteuning).
- Begeleiding naar werk of activiteiten.
- Vervoer.
Wat kan niet met een PVB?
- Medische kosten en therapieën.
- Hulpmiddelen zoals een rolstoel of hoorapparaat.
- Het budget combineren met het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden. Dit verlies je als je een PVB krijgt.
Je kan 0 uren hulp inschakelen.
Je assistent ontvangt netto: 0

PVB beheren
Als budgethouder heb je enkele administratieve verplichtingen:
- Overeenkomsten sluiten met assistenten of zorgaanbieders.
- Kosten correct indienen bij het VAPH.
- Betalingen documenteren en verantwoorden.
Hulp nodig? Bijstandsorganisaties zoals Onafhankelijk Leven vzw, Absoluut vzw, Alin vzw en Zoom vzw kunnen je ondersteunen bij je administratie.
Heb je graag tips over hoe je je administratie vlot bijhoudt? Lees ons artikel hierover
Slimme combinaties
Welke vergoedingen kan je naast PVB krijgen?
- Tegemoetkomingen van andere instanties (bv. ziekenfonds, Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid).
- VAPH-tussenkomsten voor hulpmiddelen (zoals mobiliteitshulpmiddelen).
Een PVB kan niet gecombineerd worden met het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden (140 euro) van de zorgverzekering.
Meer details over combinaties: VAPH – PVB en andere vergoedingen
Conclusie
Meer controle over je zorg
Door slim gebruik te maken van je budget, haal je het maximum uit je ondersteuning en behoud je autonomie en flexibiliteit.
Meer weten?
Bezoek de officiële pagina’s van het VAPH of neem contact op met een bijstandsorganisatie.
Elke eerste maandag van de maand
Gratis online infosessie
Ontdek hoe je via de deeleconomie familie of mantelzorgers vergoedt met je PVB/PAB en hoe je eenvoudig extra hulp vindt.

Veelgestelde vragen
Helppers zijn particulieren vanaf 18 jaar die in hun vrije tijd graag hulp willen bieden in hun buurt.
- Veel helppers hebben ervaring in de zorgsector of hebben eerder voor een dierbare gezorgd.
- Maar ervaring is niet vereist: in ieder van ons zit een helpper!
Dan kan je die persoon (familielid, mantelzorger, vriend, ...) via Helpper uitnodigen en vergoeden. Hoe doe je dit?
- Meld je aan op je profiel.
- Voeg de personen toe met wie je wil samenwerken en nodig ze uit.
- De betrokken personen ontvangen een e-mail om zich in te schrijven.
Om hulp te vinden via Helpper schrijf je je eerst in en maak je een profiel aan. Eens je ingeschreven bent:
- Maak je een hulpvraag aan.
- Stuur je de hulpvraag uit naar helppers met wie je wil samenwerken.
- De helppers krijgen een melding en geven aan of ze hierbij kunnen helpen.
- Maak kennis met geïnteresseerde helppers en stel je al je vragen via de chatfunctie.
- Start een samenwerking na een positieve kennismaking.
Helpper voorziet de volgende documenten voor budgethouders:
- PVB/PAB-overeenkomst: Beschikbaar op je profiel onder ‘Documenten’ na inschrijving. Dit moet je indienen bij het VAPH om je samenwerking met Helpper te starten.
- Afrekening: Beschikbaar in je profiel onder ‘Documenten’. Dit dient als bewijs voor het VAPH over je gemaakte kosten.
Helpper voorziet automatisch een verzekering voor aansprakelijkheid en ongevallen via AG Insurance.
- Burgerlijke aansprakelijkheid: Dekking bij schade aan derden.
- Ongevallenverzekering: Dekking bij lichamelijke ongevallen tijdens een opdracht.
Geen probleem!
Je kan de volledige lijst met veelgestelde vragen bekijken voor meer informatie.
Heb je een persoonlijke of complexe vraag? Neem gerust contact met ons op
We helpen je graag verder via telefoon, mail of chat.