Terug naar boven

informatief artikel

Tewerkstellingsvormen voor assistentie met het PVB of PAB

De voor- en nadelen van assistentie in loondienst via het sociaal secretariaat, via interim, via de deeleconomie en via vrijwilligerswerk.

Inleiding

Als houder van een Persoonsvolgend Budget (PVB) of een Persoonlijke-assistentiebudget (PAB) kan je met het cashgedeelte kiezen hoe je je zorg of die van je kind organiseert. Een belangrijke keuze hierbij is op welke manier je een assistentie inschakelt. Er zijn vier gangbare tewerkstellingsvormen: deeleconomie, loondienst, interim en vrijwilligerswerk.

Elke vorm heeft zijn voordelen, uitdagingen, kostenplaatje en impact op jouw administratie. In dit overzicht vergelijken we deze opties op een duidelijke manier, inclusief voorbeeldberekening bij een uurtarief van €15. Zo kan jij een keuze maken die bij je situatie past.

loonadministratie

In loondienst via een sociaal secretariaat

Een persoonlijke assistent in loondienst werkt via een sociaal secretariaat met een arbeidscontract voor de budgethouder. 

De budgethouder en assistent hebben een werkgever-werknemer relatie. 

Voordelen

Stabiliteit: De werknemers hebben een vast inkomen en vaste uren, wat voor beide partijen een bepaalde zekerheid biedt.

Sociaal vangnet voor de assistent: Werknemers hebben recht op sociale zekerheid en andere werknemersvoordelen.

Uitdagingen

Weinig flexibiliteit: Werktijden en taken kunnen niet gemakkelijk aangepast worden aan persoonlijke voorkeuren.

Hoge kosten als werkgever: Bovenop het brutoloon komen nog sociale bijdragen (± 35%), patronale bijdragen, vakantiegeld en eindejaarspremies.

Administratieve last van contracten en maandelijkse loonadministratie.
Er worden extra kosten aangerekend indien het sociaal secretariaat een deel overneemt.

Berekening

Voor een uurtarief van €15:

Bruto kosten budgethouder:
€15/u + 35% = €20,25/u

Netto voor de assistent:
tussen €9/u en €10/u
hand met smartphone

Als uitzendkracht via interim

Via een interimkantoor of uitzendbureau kan je voor een korte of lange periode een assistent als uitzendkracht aanwerven.

Het interimkantoor treedt op als werkgever van de assistent.

Voordelen

Meer flexibiliteit: Een interimkantoor kan tijdelijke krachten snel inzetten voor specifieke periodes of taken.

Geen langdurige verbintenissen: Assistentie voor korte of langere tijd zonder langdurige verplichtingen.

Eenvoudige werving: Interimkantoren hebben een netwerk van kandidaten en kunnen helpen bij werving en selectie.

Uitdagingen

Hogere kosten: Interimbureaus rekenen vaak een extra marge bovenop het uurloon van de assistent. Dit kan oplopen tot ongeveer 30% - 40%.

Minder continuïteit: Door de tijdelijke contracten kan er een gebrek aan continuïteit zijn in de langdurige zorg.

Administratieve last: Het interimkantoor neemt een deel van de administratie uit handen, maar er blijft nog veel papierwerk voor de budgethouder.

Berekening

Voor een uurtarief van €15:


Bruto kosten budgethouder
:

€15/u + kosten interim (30 à 40%) =  ± €21/u

Netto voor de assistent:
tussen €9/u en €10/u 

 

Vrijwilligers die hun hand opsteken

Als vrijwilliger via een erkende organisatie

Extra hulp via erkende vrijwilligersnetwerken

Je kan als budgethouder een beroep doen op vrijwilligers. Je sluit dan een overeenkomst met een vrijwilligersorganisatie, die op haar beurt vrijwilligers aanbrengt.

Voordelen

Kostenbesparend: Je betaalt enkel een onkostenvergoeding aan de assistent waardoor dit de goedkoopste optie is​​.

Minder administratie: Bij vrijwilligerswerk komt minder papierwerk kijken, al is het wel  belangrijk om een correct  vrijwilligerscontractaf te sluiten.

Uitdagingen

Beschikbaarheid: Er zijn veel minder vrijwilligers beschikbaar en ze kunnen niet dezelfde continuïteit bieden als betaalde krachten.

Geen verplichting: Vrijwilligers kunnen op elk moment stoppen aangezien ze geen contractuele verplichtingen hebben. 

Grensbedrag: Vrijwilligers kunnen minder uren per maand werken door de wettelijke limiet op de vergoeding voor vrijwilligerswerk.

Berekening

Bruto kosten budgethouder:
vaak enkel een onkostenvergoeding


Netto voor de assistent
Afhankelijk van de onkostenvergoeding, meestal slechts een paar euro per uur.
PAB assistentie

Als helpper via de deeleconomie

Flexibel hulp inschakelen zonder extra administratie via een erkend platform. Win-win door een fiscaal gustig tarief.

De deeleconomie is een systeem waarbij particulieren via erkende platformen diensten kunnen aanbieden tegen een fiscaal gunstig belastingstarief. Als helpper kan je tot €7.700 bruto per jaar bijverdienen aan 10,7% belasting. Een digitaal platform, dus zonder extra administratie voor budgethouder of helpper.

Voordelen

Flexibel: Kies zelf wanneer en hoelang je hulp inschakelt, zonder verplichtingen. Snelle opstart via de app of website

Budgetvriendelijk: naast het uurtarief enkel een vaste servicebijdrage van 12%.

Groot aanbod: grote community met beschikbare helppers.

Weinig administratie: betalingen, verzekering en vaph-documenten automatisch via het platform

Uitdagingen

Grensbedrag: €7.700/jaar per helpper.
Het is als budgethouder wel mogelijk om meerdere helppers in te schakelen. 

Beperking op taken: Helppers mogen geen professionele of medische taken uitvoeren.

Berekening

Voor een uurtarief van €15:

Bruto kosten budgethouder
:
€15/u + 12% servicekost = €16,80/u (excl. btw)

Netto voor de assistent
€15/u - 10,7% belasting = €13,16/u 

+2500 gescreende helppers

Vind betrouwbare hulp in je buurt

Via Helpper vind je eenvoudig en snel de hulp die écht bij je past.

Met meer dan 2500 zorgvuldig gescreende helppers in Vlaanderen en Brussel vind je voor elke taak de juiste hulp in je eigen buurt!

Helppers uit de buurt

conclusie

Wat is nu de beste keuze?

Er is geen one-size-fits-all. Alles hangt af van je zorgnood, budget en persoonlijke voorkeur.


Voor PVB- en PAB-budgethouders biedt de deeleconomie een slimme, flexibele en kosteneffectieve oplossing voor het organiseren van praktische ondersteuning. Voordelig voor beide partijen, minimale administratieve lasten en maximale beschikbaarheid van helppers.

Elke eerste maandag van de maand

Gratis online infosessie

Haal meer uit je VAPH-budget!

Ontdek hoe je via de deeleconomie familie of mantelzorgers vergoedt met je PVB/PAB en hoe je eenvoudig extra hulp vindt.

 
Joëlle en Jeroen van Helpper

Veelgestelde vragen

Lees meer

Hulp vinden Helpper Platform Deeleconomie Ouderenzorg Informatief artikel
Hulp bij algemene dagelijkse taken (ADL)
Van boodschappen en administratie tot koken of sorteren: praktische hulp bij dagelijkse taken
Hulp vinden Helpper Platform Deeleconomie Ouderenzorg Informatief artikel
Begeleid vervoer voor afspraken of activiteiten
Samen naar de dokter, winkel of het gemeentehuis? Met begeleid vervoer bied of ontvang je ondersteuning onderweg én op bestemming.
Hulp vinden Deeleconomie Helpper Platform Ouderenzorg Informatief artikel
Hulp bij klussen in huis of in de tuin
Samen een kast monteren, schilderen of het gras maaien? Hulp bij kleine taken die anders blijven liggen.

Schrijf je in op de nieuwsbrief