informatief artikel
Tewerkstellingsvormen voor assistentie met het PVB of PAB
Inleiding
Als houder van een Persoonsvolgend Budget (PVB) of een Persoonlijke-assistentiebudget (PAB) kan je met het cashgedeelte kiezen hoe je je zorg of die van je kind organiseert. Een belangrijke keuze hierbij is op welke manier je een assistentie inschakelt. Er zijn vier gangbare tewerkstellingsvormen: deeleconomie, loondienst, interim en vrijwilligerswerk.
Elke vorm heeft zijn voordelen, uitdagingen, kostenplaatje en impact op jouw administratie. In dit overzicht vergelijken we deze opties op een duidelijke manier, inclusief voorbeeldberekening bij een uurtarief van €15. Zo kan jij een keuze maken die bij je situatie past.

In loondienst via een sociaal secretariaat
Een persoonlijke assistent in loondienst werkt via een sociaal secretariaat met een arbeidscontract voor de budgethouder.
De budgethouder en assistent hebben een werkgever-werknemer relatie.
Voordelen
Stabiliteit: De werknemers hebben een vast inkomen en vaste uren, wat voor beide partijen een bepaalde zekerheid biedt.
Sociaal vangnet voor de assistent: Werknemers hebben recht op sociale zekerheid en andere werknemersvoordelen.
Uitdagingen
Weinig flexibiliteit: Werktijden en taken kunnen niet gemakkelijk aangepast worden aan persoonlijke voorkeuren.
Hoge kosten als werkgever: Bovenop het brutoloon komen nog sociale bijdragen (± 35%), patronale bijdragen, vakantiegeld en eindejaarspremies.
Administratieve last van contracten en maandelijkse loonadministratie.
Er worden extra kosten aangerekend indien het sociaal secretariaat een deel overneemt.
Berekening
Voor een uurtarief van €15:
€15/u + 35% = €20,25/u
Netto voor de assistent:
tussen €9/u en €10/u

Als uitzendkracht via interim
Via een interimkantoor of uitzendbureau kan je voor een korte of lange periode een assistent als uitzendkracht aanwerven.
Het interimkantoor treedt op als werkgever van de assistent.
Voordelen
Meer flexibiliteit: Een interimkantoor kan tijdelijke krachten snel inzetten voor specifieke periodes of taken.
Geen langdurige verbintenissen: Assistentie voor korte of langere tijd zonder langdurige verplichtingen.
Eenvoudige werving: Interimkantoren hebben een netwerk van kandidaten en kunnen helpen bij werving en selectie.
Uitdagingen
Hogere kosten: Interimbureaus rekenen vaak een extra marge bovenop het uurloon van de assistent. Dit kan oplopen tot ongeveer 30% - 40%.
Minder continuïteit: Door de tijdelijke contracten kan er een gebrek aan continuïteit zijn in de langdurige zorg.
Administratieve last: Het interimkantoor neemt een deel van de administratie uit handen, maar er blijft nog veel papierwerk voor de budgethouder.
Berekening
Voor een uurtarief van €15:
Bruto kosten budgethouder:
Netto voor de assistent:
tussen €9/u en €10/u

Als vrijwilliger via een erkende organisatie
Je kan als budgethouder een beroep doen op vrijwilligers. Je sluit dan een overeenkomst met een vrijwilligersorganisatie, die op haar beurt vrijwilligers aanbrengt.
Voordelen
Kostenbesparend: Je betaalt enkel een onkostenvergoeding aan de assistent waardoor dit de goedkoopste optie is.
Minder administratie: Bij vrijwilligerswerk komt minder papierwerk kijken, al is het wel belangrijk om een correct vrijwilligerscontractaf te sluiten.Uitdagingen
Beschikbaarheid: Er zijn veel minder vrijwilligers beschikbaar en ze kunnen niet dezelfde continuïteit bieden als betaalde krachten.
Geen verplichting: Vrijwilligers kunnen op elk moment stoppen aangezien ze geen contractuele verplichtingen hebben.
Grensbedrag: Vrijwilligers kunnen minder uren per maand werken door de wettelijke limiet op de vergoeding voor vrijwilligerswerk.
Berekening
Bruto kosten budgethouder:
vaak enkel een onkostenvergoeding
Netto voor de assistent:
Afhankelijk van de onkostenvergoeding, meestal slechts een paar euro per uur.

Als helpper via de deeleconomie
De deeleconomie is een systeem waarbij particulieren via erkende platformen diensten kunnen aanbieden tegen een fiscaal gunstig belastingstarief. Als helpper kan je tot €7.700 bruto per jaar bijverdienen aan 10,7% belasting. Een digitaal platform, dus zonder extra administratie voor budgethouder of helpper.
Voordelen
Flexibel: Kies zelf wanneer en hoelang je hulp inschakelt, zonder verplichtingen. Snelle opstart via de app of website
Budgetvriendelijk: naast het uurtarief enkel een vaste servicebijdrage van 12%.
Groot aanbod: grote community met beschikbare helppers.
Weinig administratie: betalingen, verzekering en vaph-documenten automatisch via het platform
Uitdagingen
Grensbedrag: €7.700/jaar per helpper.
Het is als budgethouder wel mogelijk om meerdere helppers in te schakelen.
Beperking op taken: Helppers mogen geen professionele of medische taken uitvoeren.
Berekening
Voor een uurtarief van €15:
Bruto kosten budgethouder:
€15/u + 12% servicekost = €16,80/u (excl. btw)
€15/u - 10,7% belasting = €13,16/u
+2500 gescreende helppers
Vind betrouwbare hulp in je buurt
Met meer dan 2500 zorgvuldig gescreende helppers in Vlaanderen en Brussel vind je voor elke taak de juiste hulp in je eigen buurt!

conclusie
Wat is nu de beste keuze?
Voor PVB- en PAB-budgethouders biedt de deeleconomie een slimme, flexibele en kosteneffectieve oplossing voor het organiseren van praktische ondersteuning. Voordelig voor beide partijen, minimale administratieve lasten en maximale beschikbaarheid van helppers.
Elke eerste maandag van de maand
Gratis online infosessie
Ontdek hoe je via de deeleconomie familie of mantelzorgers vergoedt met je PVB/PAB en hoe je eenvoudig extra hulp vindt.

Veelgestelde vragen
Bij Helpper onderscheiden we vier categorieën taken:
- Klussen binnen- en buitenshuis (bv. tuinonderhoud, kleine herstellingen)
- Assistentie bij ADL (bv. koken, boodschappen)
- Begeleiding bij activiteiten en vervoer (bv. uitstapjes, doktersbezoeken, administratie)
- Gezelschap, oppas en toezicht (bv. babysit, samen een activiteit doen)
Medische taken of taken waarvoor een opleiding vereist is, zijn niet mogelijk via Helpper.
Helpper is beschikbaar in heel Vlaanderen en Brussel.
Dan kan je die persoon (familielid, mantelzorger, vriend, ...) via Helpper uitnodigen en vergoeden. Hoe doe je dit?
- Meld je aan op je profiel.
- Voeg de personen toe met wie je wil samenwerken en nodig ze uit.
- De betrokken personen ontvangen een e-mail om zich in te schrijven.
Zowel helppers als assistenten bieden ondersteuning, maar het verschil zit in de manier waarop ze verbonden zijn met de budgethouder:
- Assistent: iemand uit het persoonlijke netwerk van de budgethouder die de budgethouder zelf toevoegt via het platform om samen te werken. Dit zijn mantelzorgers, vrienden, kennissen of andere familieleden.
- Helpper: iemand uit de Helpper-community die via de Helpper-app hulp aanbiedt aan mensen in de buurt.
Ja, het is mogelijk om de rol van budgethouder (PVB/PAB) te combineren met een activiteit via de deeleconomie.
- Beide ouders kunnen zich als assistent laten vergoeden via Helpper.
- Je hoeft als ouder geen afstand te doen van het budgethouderschap.
Geen probleem!
Je kan de volledige lijst met veelgestelde vragen bekijken voor meer informatie.
Heb je een persoonlijke of complexe vraag? Neem gerust contact met ons op
We helpen je graag verder via telefoon, mail of chat.