1. Wat is GDPR?

General Data Protection Regulation (GDPR) of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), is de nieuwe Europese privacywetgeving die op 25 mei 2018 definitief van kracht wordt. GDPR heeft als doel de bescherming van persoonsgegevens in de gehele EU te verbeteren en gelijk te trekken.

Zo moeten organisaties duidelijk aangeven waarom ze persoonsgegevens verzamelen, waarvoor ze die gebruiken en hoe deze data wordt bewaard. Wanneer jij inzage vraagt in de over jou opgeslagen data, moeten organisaties die ook geven.

Voor meer informatie kijk zeker eens op de site van de Privacy Commissie.

Welke gegevens worden op het Helpper platform verzameld?

We verzamelen enkel de gegevens die jij zelf hebt ingegeven bij jouw inschrijving of bij het verdere gebruik van het platform. Denk hier bijvoorbeeld aan je voornaam, adres, telefoonnummer, beschrijving, … Dit zijn allemaal gegevens die we nodig hebben om de correcte werking van het Helpper platform te garanderen zodat jij een zo goed mogelijke gebruikerservaring hebt en een optimale match kan maken.

Er zijn ook een aantal specifieke gegevens die we verzamelen waar je misschien vragen bij hebt? Waarom heeft Helpper bijvoorbeeld je rekeningnummer, identiteitskaart, ziekenfonds of beroepssituatie nodig?

  • Rekeningnummer: ben je hulpontvanger dan gebruiken we je rekeningnummer om de prestaties van je assistent(en) automatisch en efficiënt te kunnen innen. Ben je assistent dan hebben we dit nummer nodig om je prestaties automatisch en efficiënt uit te betalen.
  • Identiteitskaart: we gebruiken deze om te verifiëren of jij als assistent wel bent wie je zegt dat je bent.
  • Ziekenfonds: in het geval we je als hulpontvanger niet verder kunnen helpen met je hulpvraag kunnen we je doorverwijzen naar een ziekenfonds (mits je ons hiervoor toestemming geeft, dit vragen we altijd expliciet).
  • Beroepssituatie: op basis hiervan kunnen we je als assistent zo goed mogelijk informeren en bijstaan als je vragen hebt over Helpper combineren met je beroepssituatie.

Met wie worden jouw gegevens gedeeld?

Op het platform delen we  je contactgegevens pas met een assistent/hulpontvanger van zodra jullie beslissen om samen te werken. Vooraleer je de samenwerking start, zien andere gebruikers een beknopte versie van je profiel met je voornaam, foto, leeftijd, de afstand tot bij jou, beschrijving, kernwoorden, taken, talen, aantal uren, voorkeursmomenten en dagen. Ben je een assistent dan delen we ook je ervaring. Van een hulpontvanger is ook de levenssituatie en informatie over een eventuele beperking zichtbaar. Weet dat als hulpontvanger we nooit je exacte adres tonen, maar een adres bij benadering (op maximum 100 meter).

Van zodra je een samenwerking met iemand start, zien jullie ook elkaars contactinformatie zoals achternaam, telefoonnummer, e-mailadres en adres.

Elke andere informatie dat je hebt ingevuld, wordt enkel gebruikt door Helpper NV en zijn verwerkers. Verwerkers zijn bedrijven waarmee wij een contract hebben afgesloten waarin ze expliciet verklaren aan de EU GDPR wetgeving te voldoen. Ook hier delen we enkel de gegevens die strikt noodzakelijk zijn. Een aantal voorbeelden van zulke verwerkers zijn bv. Hubspot om onze nieuwsbrief te versturen of Freshchat om live met jou te kunnen chatten.


Met wie kan ik contact opnemen wanneer ik vragen heb over mijn persoonsgegevens?

Mocht je nog vragen hebben, neem zeker onze privacy policy en cookie policy door. Indien er toch nog iets onduidelijk is, kan je een e-mail sturen naar gdpr@helpper.be.